start | introduktion | senaste nytt | katalog | svenska båtkonstruktörer | beställ | kontakt | boktips | länkar

Båtkonstruktion var Ruben E. Östlunds stora intresse vid sidan om arbetet som motor-konstruktör. Trots an han hade relativt låg utbildning jobbade han just med att konstruera nya motorer hos bland andra Atlas, Avance och Bolinders.
Men det är inte för starka diesel-motorer Ruben Östlund blivit håg-kommen till eftervärlden. Det är i stället alla hans magnifika motor-kryssare till den tidens svenska finanskungar, som var omåttligt rika och kunde köpa det allra bästa.
Ivar Kreugers Svalan på 11,4x2,6 meter var otroligt snabb för sin tid med 52 knop och 650 hk. Båten byggdes på

Lidingövarvet 1928 som passbåt med salong i aktern. Svalan är nu föremål för en omfattande renovering. (Anm.: Den är klar!)
Bland Östlunds kända racerbåtar finns Sea Song, som ritades 1923 för Erik Åkerlunds räkning. Hon blev mycket framgangsrik med en lång rad segrar. Flera av racerbåtarna hade karakteristiska steg i skrovet.
Östlund var en typisk idéspruta. Han förbättrade ständigt saker i sin omgivning, allt från båtar till moto-rer. En snille värt an fördjupa sig i.

(Denna artikel är hämtad ur tidskriften Båtliv 1997:4)

En snabbgående passbåt med stegskrov beställd av major Nils Ahlström 1929 och byggd på Lidingövarvet samma år. Båten var 9,6x1,7 och döptes till Budde II. Hon hade en Hall Scott bensinmotor på 200 hk, vilket gav en fart på 32 knop. Deplacement 2,2 ton.

© 2002 Torbjörn Axner.